• Leerlingen maken kennis met de eigen omgeving ruim 100 jaar geleden
  • Leerlingen maken kennis met kunstwerken die in hun eigen leefomgeving zijn gemaakt
  • Leerlingen leren actief kijken naar schilderijen in het museum
  • Leerlingen verdiepen zich in het verleden door een werkstuk te maken, waarbij een dierbare oudere persoon van de leerling centraal staat.

Opzet

Les 1 in de klas

De leerkracht bespreekt het dagelijks leven in Nunspeet en omgeving zo’n 100 jaar geleden aan de hand van het ‘fotoalbum van mijn oma’ (in digitale vorm). Als de leerlingen door deze foto’s een beeld hebben van hun eigen omgeving 100 jaar geleden, leest de leerkracht het speciaal voor deze les geschreven verhaal voor over de 9-jarige Jannetje in 1915.

Les 2 in het Noord-Veluws Museum
Hoe zag het dagelijks leven er rond 1900 uit? Hoe woonden de inwoners van de dorpen? Hoe zag het dorp er uit? En hoe verdienden de inwoners hun geld? Het antwoord op deze vragen valt ook te ontdekken op de schilderijen in het museum zelf! Kijkopdrachten en vragen stimuleren de leerlingen om actief mee te doen.

Aansluitend les 3 in de Vrije Academie

De leerlingen maken een werkstuk waarin een oma, opa of een andere dierbare oudere persoon van de leerling centraal staat. Via deze bij de leerling bekende persoon verdiepen de leerlingen zich in het verleden.

Tijdsduur les 2 en 3: samen 90 minuten

Wat wordt er van de leerkracht verwacht

De leerkracht ontvangt een lesbrief en ‘fotoalbum’ en U verzorgt de voorbereiding in de klas en ondersteunt de museumles van de docent van het museum en de Vrije Academie.

Tarief

Inclusief lesbrief, toegang museum, docent, workshop en materialen: € 160,= per groep

* Binnen het kunstmenu gelden andere prijzen.

Groep 5 en 6: Het fotoalbum van mijn oma