Doelstellingen

• Leerlingen maken kennis met kunstwerken die in hun eigen leefomgeving zijn gemaakt.
• Leerlingen bekijken en ontdekken de kunstwerken en leren daarbij over beeldende, stilistische en historische aspecten.
• Leerlingen leren actief kijken naar schilderijen in het museum en verwerken hun ervaring in een beeldend werkstuk in de Vrije Academie.

Opzet

Les 1 in het Noord-Veluws Museum
De leerlingen worden ontvangen door een museumdocent. Deze gaat met de leerlingen in gesprek over hoe de schilderijen in het museum zijn geschilderd. In het museum ontdekken de leerlingen hoe de schilder te werk ging. Die losse penseelstreek, hoe en waarom deden zij dat nu precies? Bij het kijken naar kunst is het belangrijk de nieuwsgierigheid van de leerlingen te prikkelen en ze inzicht te geven in de beeldtaal van de kunstenaar.
Aansluitend les 2 in de Vrije Academie
De leerlingen gaan onder leiding van een kunstenaar/docent aan de slag in de Vrije Academie. De groep gaat in groepjes een groot werk maken. De leerlingen krijgen een kunstwerk te maken met verschillende (eenvoudig uit te voeren) technieken. Het wordt een ontdekkingstocht naar de manieren waarop je kan schilderen, met welke kleuren, licht of donker en met welk gereedschap: van penseel tot schuursponsje, papierprop, wattenstaafje.
Tijdsduur les 1 en 2 samen: 90 minuten
Voorbereiding
De leerkracht ontvangt een korte informatief omschreven lesbrief met een introductie en in grote lijnen het vervolg in museum/academie met lessuggesties voor na het bezoek.

Lesbrief is beschikbaar.
Locatie: Noord-Veluws Museum en Vrije Academie Nunspeet: Stationslaan 28A, Nunspeet.
Verzamelen bij de zij ingang van de Vrije Academie (de kunstenaar/docent wacht de groep op en gaat met de groep naar het museum)

Wat wordt er van de leerkracht verwacht

U verzorgt de voorbereiding in de klas en ondersteunt de museumles van de docent van het museum en de Vrije Academie.

Tarief

Op aanvraag.