Doelstelling

• Leerlingen maken kennis met kunstwerken die in hun eigen leefomgeving zijn gemaakt.
  • Leerlingen ontdekken hoe Nunspeet (en omgeving) een kunstenaarsdorp werd.
  • Leerlingen bekijken en ontdekken de kunstwerken en leren daarbij over beeldende, stilistische en historische aspecten.
  • Leerlingen gaan zelf creatief aan de slag met het thema landschap.

Opzet

Les 1 in de klas

De leerkracht bespreekt aan de hand van de lesbrief kort de komst van de kunstenaars naar Nunspeet eind 19e eeuw. Door twee opdrachten in de klas maken de leerlingen kennis met het impressionisme.

Les 2 in het Noord-Veluws Museum
De leerlingen worden ontvangen door een museumdocent. Na een korte introductie gaan de leerlingen in groepjes op ontdekkingstocht met een boekje met opdrachten en interessante kijkinformatie. Ze worden gestimuleerd zelf te kijken en van alles te ontdekken op verschillende gebieden: beeldend, stilistisch, historisch, landschap.

Aansluitend les 3 in de Vrije Academie
De leerlingen maken onder leiding van een kunstenaar/docent een kunstwerk met als thema landschap. De leerlingen gaan n.a.v. een detail uit schilderij van het museum – met compositie oefening – zelf mengen – een klein schilderijtje maken. In de beeldende opdracht wordt een link gelegd tussen ‘Nunspeet toen’ en een opdracht ‘van deze tijd’. In die tijd waren de kunstenaars modern omdat zij kleur en perspectief anders gingen gebruiken. Leerlingen leren in deze opdracht dat kleur diepte kan geven en goed gemengd moet worden. Maar ook dat tegenwoordig een landschap abstract weergegeven kan worden(iets van deze tijd).

Tijdsduur les 1 en 2: samen 90 minuten

Voorbereiding
De leerkracht ontvangt een korte informatief omschreven lesbrief met een introductie en in grote lijnen het vervolg in museum/academie met nog  lessuggesties voor na het bezoek. Ook is het mogelijk de kijkroute met opdrachten alvast doornemen alvorens naar het museum te komen.

Wat wordt er van de leerkracht verwacht

U verzorgt de voorbereiding in de klas en ondersteunt de museumles van de docent van het museum en de Vrije Academie.

Praktische informatie

Locatie: Noord-Veluws Museum en Vrije Academie Nunspeet: Stationslaan 28A, Nunspeet.
Verzamelen bij de zij ingang van de Vrije Academie (de kunstenaar/docent wacht de groep op en gaat met de groep naar het museum)

Tarief

Op aanvraag.