Opening tentoonstelling Arthur Briët, ‘Rembrandt van de Veluwe’

Vrijdagmiddag 22 maart 2019 vond onder grote belangstelling in het Noord-Veluws museum de opening plaats van de overzichtstentoonstelling die het werk van Arthur Briët is gewijd. Directeur Erik Stotijn sprak de aanwezigen toe waarbij hij onder andere terugblikte op de zeer succesvolle tentoonstelling van Marjolein Bastin: Tekenen is ademen.

Noord-Veluws Museum, Arthur Briet Stotijn deelde tal van complimenten uit en eindigde met “Lof voor het werk dat nu is verricht om de nieuwe tentoonstelling in te richten. Met dank aan alle mensen die schilderijen hebben beschikbaar gesteld voor deze museum en in het bijzonder aan de familie Briët voor hun aandeel daarin”. Daarna sprak burgemeester Van de Weerd zijn waardering uit voor wat hier tot stand wordt gebracht. Om het museum ook financieel gezond te houden riep hij op om het museum als vrienden en/of sponsoren te steunen.

Achterkleinzoon Maarten A.Briët vertelde enkele bijzonderheden over zijn overgrootvader en Williëtte Wolters-Groeneveld ging nog wat dieper in op het leven en werk van deze wereldberoemde Nunspeetse schilder. Zij is de auteur van de monografie Arthur Briët – ‘Rembrandt van de Veluwe”.

Gezamenlijk openden conservator Margot Jongedijk, burgemeester Van de Weerd en Maarten Briët de tentoonstelling en konden de gasten de vele schilderijen zelf bezichtigen.

De tentoonstelling duurt tot en met 29 september 2019.