ONTDEK DE SCHOONHEID VAN DE PROVINCIE IN DE GELDERSE MUSEA!

Gelderland GrenslandDe blauwe lijnen van de rivieren, de paarse gloed van heidevelden, de golvende lijnen van stuwwal en vallei of weelderig groen van bos of akker; de provincie Gelderland heeft kunstenaars, inwoners en bezoekers van elders al eeuwenlang ongekend veel te bieden. Gelderland Grensland in CODA Museum Apeldoorn is tot en met 23 september startpunt van een unieke reis door vier eeuwen landschapsschilderkunst. De tentoonstelling geeft niet alleen een beeld van de politieke ontwikkelingen maar laat bezoekers bovenal genieten van het gevarieerde Gelderse landschap.

Na een bezoek aan Gelderland Grensland in CODA Museum Apeldoorn zet je je reis door het prachtige Gelderse landschap voort met een bezoek aan Villa Mondriaan, het Noord-Veluws Museum, het Voerman Museum en het Stedelijk Museum Zutphen. In het bezit van een toegangsbewijs van CODA Museum? Dan profiteer je op vertoon van het CODA entreebewijs van een extraatje.

Geniet van de reis door de provincie!

Het Voerman Museum | Hattem
Het Voerman Museum laat bezoekers in presentaties van de eigen collectie kennismaken met onder andere Jan Voerman senior en junior. Hier geniet je tot 15 oktober 2018 van Een schot in de roos, een tentoonstelling geïnspireerd op het werk la France Rozen van Voerman senior, en met werk van Nederlandse en Vlaamse kunstenaars uit de negentiende en twintigste eeuw. Het Voerman Museum opent in november Pittoresk Hattem, door de eeuwen heen geschilderd en getekend door bekende kunstenaars; een tentoonstelling over het prachtige stadje Hattem dat door de eeuwen heen voor velen een inspiratiebron is geweest.

● Op vertoon van het CODA entreebewijs krijgen bezoekers tot en met 16 september een setje rozenkaarten bij een bezoek aan het Voerman Museum Hattem. | www.voermanmuseumhattem.nl

Museum Villa Mondriaan | Winterswijk
Piet Mondriaan woonde van zijn achtste tot zijn twintigste in Winterswijk en ontdekte hier zijn passie voor tekenen en schilderen. De regio rondom Winterswijk heeft hem een leven lang geboeid en geïnspireerd. Ook toen hij al in Amsterdam woonde, ging hij regelmatig terug naar Winterswijk en omgeving. Museum Villa Mondriaan in Winterswijk toont in de vaste collectieopstelling veel van Mondriaans vroege figuratieve werk. Tot en met 16 september is hier de tentoonstelling Terug naar toen: Mondriaan, Sluijters en Spoor herenigd te zien. Hoe het geloof van invloed is geweest op het werk van Mondriaan wordt van 21 september 2018 tot en met 3 maart 2019 getoond in Het Spirituele Pad.

• Op vertoon van het CODA entreebewijs profiteren bezoeker tot en met 16 september van  € 2,- korting op een toegang tot Villa Mondriaan. | www.villamondriaan.nl

Het Noord-Veluws Museum | Nunspeet

Het Noord-Veluws Museum biedt een podium aan beeldend kunstenaars die in dit noordelijk deel van de Veluwe hun inspiratie vonden. Van Ben Vliegers en Jos Lussenburg tot Jan van Vuuren en Chris ten Bruggen Kate; in de periode tussen 1880 en 1950 hebben meer dan tweehonderd kunstenaars in de regio rondom Nunspeet gewerkt. Het Noord-Veluws Museum brengt het werk van deze kunstenaars samen in uiteenlopende tentoonstellingen en presentaties. De permanente presentatie over de schilders van de Noord-Veluwe is ingericht op de eerste verdieping van het museum.

• Op vertoon van het CODA entreebewijs profiteer je tot en met 23 september van de actie 2=1. Twee personen toegang tot het Noord-Veluws Museum voor de prijs van 1. (Niet voor museumkaarthouders en in combinatie met andere acties en/of kortingen.) | www.noord-veluws-museum.nl
Chris ten Bruggen Kate_Boerderij bij Elburg

Chris ten Bruggen Kate (1920-2003), Boerderij bij Elburg. Olieverf op doek, 80 x 80 cm (Collectie Noord-Veluws Museum)

Stedelijk Museum Zutphen & Museum Henriette Polak

In het Stedelijk Museum Zutphen genieten bezoekers tot 30 september van Adel in Beeld, een tentoonstelling over de geschiedenis en achtergrond van de Zutphense adel. Zutphense Uitblinkers opent hier in oktober van dit jaar en zet Zutphenaren die op nationaal, of zelfs internationaal, niveau van betekenis zijn (geweest) in het zonnetje. Museum Henriette Polak is hét museum voor moderne schilder- en beeldhouwkunst. Bekende kunstenaars uit de collectie zijn onder anderen Wim Oepts, Charlotte van Pallandt en Willem den Ouden. De tentoonstelling Onalledaags, met portretten van Rosemin Hendriks, Suzan Schuttelaar en Anita Vermeeren, is hier nog tot en met 28 oktober te zien. Theodoor Heynes & de aquarel wordt in november van dit jaar geopend. Het werk van deze bekende aquarellist vormt de rode draad van de tentoonstelling.

• Op vertoon van het CODA entreebewijs krijgt u de tweede entreeticket voor de Musea Zutphen gratis. | www.museazutphen.nl

Museum Het Valkhof

Gelderland Grensland laat Het Valkhof in Nijmegen van Jan van Goyen zien (1641, bruikleen van het Rijksmuseum). Dit schilderij geeft een prachtig zicht op Nijmegen vanaf de Lentse kant. Museum Het Valkhof in Nijmegen heeft een soortgelijk werk, van ruim 2,5 meter, in hun collectiepresentatie opgenomen. Ga het vooral eens bekijken! De maatvoering, compositie en het vakmanschap maken het letterlijk en figuurlijk tot een indrukwekkend werk. www.museumhetvalkhof.nl

Museum Arnhem

CODA Museum heeft Gelderland Grensland kunnen realiseren door de ruimhartige bruikleenverstrekking van een musea en particuliere verzamelaars. Bijzonder is het groot aantal bruiklenen uit Museum Arnhem dat, tijdens de sluiting en verbouwing van het museum, een belangrijk deel van de collectie op deze manier zichtbaar en toegankelijk houdt voor publiek.

www.museumarnhem.nl