Lezing over restauratie van schilderijen door Yoke Ferwerda

In de Rabozaal van het Noord-Veluws Museum vertelt Yoke Ferwerda over de verschillende stadia van restauratie aan schilderijen. De lezing wordt verduidelijkt met foto’s van restauratie-onderwerpen, beroemde schilderijen en eigen restauraties. Een grondige analyse van het kunstwerk is noodzakelijk voordat zij aan het werk gaat wat kan bestaan uit bijvoorbeeld het schoonmaken en retoucheren. De achterkant van een schilderij is meestal ook interessant, evenals de signatuur op het schilderij. Zo kan de leeftijd en waarde van een schilderij meestal worden bepaald.

Ben Viegers

Ferwerda restaureerde ook het schilderij van Ben Viegers van de Gemeente Nunspeet. Dit werk was te zien in de tentoonstelling over Viegers en hangt nu weer in het Gemeentehuis.

Het is een verantwoordelijk beroep omdat restauratoren te maken krijgen met het behoud en verzorging van ons kostbare cultureel erfgoed. Restauratoren hebben zich namelijk ook te houden aan een internationale ethische code, ECCO. Ferwerda is sinds 1999 restaurator. De eerste jaren als leerling op verschillende professionele ateliers zoals van Kunsthandel Simonis en Buunk in Ede en het atelier van Han Boersma. Sinds 2004 is zij zelfstandig werkzaam in dit beroep. Zij is o.a. ook opgeleid aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.
U bent van harte welkom om vragen te stellen en misschien een schilderij mee te nemen uit uw eigen collectie.

Datum: 20 april 2017
Aanvang lezing: 20.00 uur; inloop vanaf 19.30 uur
Kosten: € 5,00 incl. toegang museum en koffie;
Graag opgeven voor 17 april a.s. via mailing@noord-veluws-museum.nl of via de receptie van het museum.