Lezing ‘Nunspeet uit de Kunst in 1916’

Maandag 19 september 2016

Arti interieur te NunspeetOp maandag 19 september kunt u een lezing over het culturele leven in Nunspeet bijwonen. Vanaf 1890 streken kunstschilders uit alle delen van het land neer in Nunspeet. Hun schilderijen gaven de ongerepte natuur en het leven op het platteland weer en vonden gretig aftrek in binnen- en buitenland. Hoe vonden Nunspeters dat, ontvingen zij de kunstenaars hartelijk en steunden zij hen? Wie kochten hun kunst of en wie gaven hen bijvoorbeeld opdrachten voor het illustreren van boeken of het ontwerpen van bedrijfsreclame?
Wie waren een eeuw geleden belangrijk voor het culturele leven in de breedste zin? Welke schilders werkten er op dat moment, wie traden op als musicus. Vonden er kunstzinnige evenementen plaats en wie organiseerden dit? Waren naast inwoners, ook ondernemers en bestuurders met kunst bezig?

Tijssen HarryOp 19 september organiseert het Noord-Veluws Museum in de Rabozaal een avond over dit thema. De lezing wordt verzorgd door Harry Tijssen die zich samen met andere vrijwilligers van het Museum en van andere verenigingen en organisaties actief inzet voor het opzetten van een kunsthistorisch kenniscentrum in Nunspeet.

Inloop vanaf 19.30 uur
Aanvang lezing 20.00 uur

Kosten: € 7,50 incl. toegang museum en koffie; Vrienden € 5,00
Graag opgeven voor 14 september a.s. via mailing @ noord-veluws-museum.nl of via de receptie van het museum.
mies en bertha