Fré Drostzaal, 19 november 2023 t/m 14 april 2024

Op zaterdag 18 november 2023 wordt het boek Dinah Kohnstamm en haar album amicorum van Annejet Leupen-Kohnstamm in het Noord-Veluws Museum gepresenteerd. Ter gelegenheid van dit bijzondere boek over de Amsterdamse kunstenares Dinah Kohnstamm (1869-1942) is er in de Fré Drostzaal een expositie van haar werk te zien.

In deze expositie maakt u kennis met de diepgelovige, dappere, joodse vrouw Dinah Kohnstamm. Zij trad in 1937 toe tot de Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband. Hoewel zij niet op transport naar Auschwitz hoefde, wilde zij haar zus en huisgenoten niet in de steek laten. In september 1942 werd zij samen met hen vergast.

De expositie toont het weinige werk dat van haar bewaard is gebleven, maar vooral ook haar album amicorum, het vriendenboekje waarin familieleden en bevriende kunstenaars een bijdrage leverden in de vorm van een tekening, schilderijtje, tekst of zelfs van een compositie. Het album geeft een beeld van het artistieke milieu waarmee Dinah verbonden was. Er zijn bijdragen van Jozef en Isaac Israëls, Jan Veth, Martin Monnickendam, Therese Schwartze, Henriëtte Ronner, Max Liebermann, Marinus van Raalte en Ernst Oppler en Margarete Susman in Berlijn.

Begin vorige eeuw is Dinah in Berlijn onder andere leerling van Arthur Lewin-Funcke. Haar werk verraadt de invloed van haar Amsterdamse leraar Martin Monnickendam. Dinah Kohnstamm heeft zich de eerste jaren en na 1920 vooral toegelegd op de textiele kunstnijverheid en tussen 1900 en 1920 ook op de schilderkunst. Enkele voorbeelden van haar werk, zowel van haar schilderijen als van haar textiele vormen worden geëxposeerd. Dinah was ook verbonden met de Veluwe door het zomerhuis van haar broer en schoonzus in Ermelo, waar in 1939 haar zeventigste verjaardag feestelijk werd gevierd.