Verhaal van Gelderland Podcast duikt in het culturele leven van het negentiende-eeuwse Gelderland

Het woeste landschap van Gelderland trok kunstenaars met hun schildersezels van heinde en verre naar deze provincie. In het Noord-Veluws Museum vinden we het resultaat. In de nieuwe aflevering van de Verhaal van Gelderland Podcast brengt presentator René Arendsen een bezoek aan dit museum en spreekt met rondleiders Harry Tijssen en Greet Hagendoorn over hun favoriete kunstwerken. Historicus Jonn van Zuthem vertelt ons meer over de kunst en cultuur in de andere delen van het negentiende-eeuwse Gelderland. De nieuwe podcastaflevering is vanaf 20 juli te beluisteren.

Gelders landschap als inspiratiebron

In de nieuwe aflevering van de Verhaal van Gelderland Podcast gaat René Arendsen op bezoek bij het Noord-Veluws Museum. Hier vinden we veel schilderijen van kunstenaars die rond 1900 in Nunspeet neerstreken. Zij lieten zich inspireren door het ongerepte landschap en het harde boerenleven op het Gelderse platteland. Harry Tijssen en Greet Hagendoorn leiden René Arendsen in deze nieuwe podcastaflevering rond langs de mooiste kunstwerken in het museum.

Kunst en cultuur in de negentiende eeuw

In de podcastaflevering kijkt historicus Jonn van Zuthem naar andere vormen van kunst en cultuur in het negentiende-eeuwse Gelderland. Hij vertelt onder meer over de kunstenaarskolonie in Oosterbeek, waar schilders zich lieten inspireren door de Gelderse bossen, sprengen en eeuwenoude eiken van de Veluwezoom. Ook de dorpskermissen mogen niet ontbreken in het culturele leven van de negentiende eeuw.

Hink-stap-sprong door de Gelderse geschiedenis

In de Verhaal van Gelderland Podcast springt presentator René Arendsen met de luisteraars door de geschiedenis van Gelderland, van de prehistorie tot nu. In elke aflevering bezoekt hij een museum, spreekt hij met een expert en behandelt hij een thema en tijdvak. Met verrassende feiten, nieuwe inzichten en spannende verhalen duiken we in de geschiedenis van Gelderland. Het eerste seizoen bestaat uit 10 afleveringen. Elke donderdag verschijnt er een nieuwe aflevering. Kijk voor meer informatie op: verhaalvangelderland.nl/podcast.