Ben Viegers nog even terug in het Noord-Veluws Museum

Noord-Veluws Museum, Rabozaal, 31 augustus t/m 10 oktober 2015

Na afloop van de succesvolle openingstentoonstelling gewijd aan Ben Viegers (Den Haag 1886 – Nunspeet 1947) werd het kleurrijke werk van deze ware ‘en plein air’ schilder hier gemist. Vanaf 31 augustus zijn er zeventien schilderijen van deze kunstenaar weer even in het Noord-Veluws Museum te zien. Een aantal van de schilderijen waren ook al op de openingstentoonstelling te bewonderen, maar er zijn nu ook een aantal niet eerder geëxposeerde schilderijen tentoongesteld.
Avondrood

Vanaf 1938 tot zijn dood in 1947 woonde Viegers in Nunspeet, waar hij nieuwe inspiratie vond. Met gretigheid vertaalde hij de rijkdom aan onderwerpen die haar daar aantrof in schilderijen met een krachtige toets in een warm palet.

Het grootste deel van zijn leven bracht Viegers echter in Den Haag door, wat misschien zijn liefde voor steden verklaarde. Een ruime hoeveelheid stadsgezichten getuigt hiervan. Water mocht hij ook graag schilderen, binnen of buiten de stad. Verder ging zijn hart uit naar het vastleggen van landelijke taferelen. Hoewel hij ook portretten en stillevens schilderde, ging zijn voorkeur uit naar het werken in de buitenlucht. De Nunspeetse dominee Jacobs schreef: ’s Morgens vroeg, voor achten, trok hij er op uit, met zijn spullen achterop de fiets, ’s avonds zo tegen zessen kwam hij terug met een nog nat doek. En dat eigenlijk elke dag.” Viegers wordt ook wel ‘de spontane colorist’ genoemd, vanwege zijn vrolijk, zuidelijke kleurgebruik en snelle penseelstreek.

Bij de tentoonstelling is het prachtige boek Door de ogen van Ben Viegers (1886-1947) verschenen. De uitgave van BoldArt.nl is geschreven door Williëtte Wolters-Groeneveld uit Hulshorst en mede samengesteld door Klaas Mollema uit Ermelo. ISBN: 9789082283907, € 29,50. Te koop in de museumwinkel.
Winters stadsgezicht