Schenking van de Stichting Chris ten Bruggen Kate

Nunspeet, 19 maart 2015

schenking-chris-ten-bruggen-kate-1Het Noord-Veluws Museum in Nunspeet is bijzonder gelukkig met de vijftig schilderijen, tal van foto’s en persoonlijke bezittingen van de Nunspeetse kunstschilder Chris ten Bruggen Kate (1920-2003), een omvangrijke schenking aan het museum van de Stichting Chris ten Bruggen Kate.

Tot en met zondag 12 april 2015 is een kleine selectie van deze schilderijen van Chris ten Bruggen Kate te bezichtigen in de Rabozaal in het museum. Volgend jaar wordt in het museum een grote overzichtstentoonstelling gewijd aan Chris ten Bruggen Kate: van zaterdag 28 mei tot en met zaterdag 3 december 2016.

De vijftig prachtige schilderijen, de foto’s en persoonlijke bezittingen van Chris ten Bruggen Kate komen uit de nalatenschap van zijn weduwe Lenie ten Bruggen Kate – van der Sloot. De Stichting Chris ten Bruggen Kate is beheerder van deze nalatenschap.

Op donderdag 19 maart 2015 heeft in het Noord-Veluws Museum in Nunspeet, tijdens een perspresentatie, de formele ondertekening van de schenkingsovereenkomst plaatsgevonden. Dit in aanwezigheid van twee bestuursleden van de Stichting Chris ten Bruggen Kate: voorzitter Glenn van den Brink-van Koppenhagen (achternicht van de op 26 augustus 2014 overleden Lenie ten Bruggen Kate-van der Sloot) en secretaris Ernst Kelder.

schenking-chris-ten-bruggen-kate-2Chris ten Bruggen Kate (Utrecht 6 oktober 1920 – Nunspeet 6 mei 2003) ging, na een korte tijd de Zeevaartschool te hebben bezocht, in 1937 als 17-jarige schildersleerling in de leer bij de kunstschilder Hendrik Willem de Jong in Nunspeet. Ten Bruggen Kate vestigde zich permanent in Nunspeet. Hij is bekend geworden als schilder, aquarellist en tekenaar van landschappen, figuurvoorstellingen en stillevens. Zijn latere werken kenmerken zich door een magisch realistische stijl. In het kunstenaarsdorp Nunspeet werkte hij onder andere met de Nunspeetse kunstschilders Jaap Hiddink, Jos Lussenburg en Cor Vrendenberg en gaf hij schilderlessen aan de Vrije Academie Nunspeet.

Noord-Veluws Museum
Ingang Winckelweg 17a