8 juni t/m 8 december 2024

Het Noord-Veluws Museum viert in 2024 het tienjarig bestaan en wil dit vieren met een familietentoonstelling. Tekenaar, illustrator en schilder Rien Poortvliet (1932-1995) heeft decennia lang veel succes gehad met zijn tekeningen en schilderijen voor zijn bekende boeken, zoals Te hooi en te gras (1975) en Het brieschend paard (1978). Vele generaties zijn met zijn tekeningen opgegroeid en onlangs is er een nieuw boek met een overzicht van zijn oeuvre uitgekomen Was getekend, Rien Poortvliet (2021).

Al vanaf de jaren vijftig illustreert Rien Poortvliet kinderboeken (Lotje en Saskia en Jeroen van Jaap ter Haar). Hij werkt dan nog als reclametekenaar. Als natuurliefhebber en jager maakt hij ook illustraties voor tijdschriften zoals De Nederlandse jager en het Duitse Wild und hund. Het tekenwerk valt zo op, dat uitgeverij Unieboek eind jaren zestig vraagt of hij fulltime boeken voor hen wil illustreren. In 1972 besluit Rien om zelf een boek samen te stellen. Hij voorziet zijn tekeningen zelf van tekst, in plaats van andermans tekst te illustreren. Zo wordt hij een ‘tekenend verteller’. Poortvliet krijgt (inter)nationaal groot succes met zijn boeken en dierenkalenders. In het begin verkoopt hij nog wel eens een tekening of schilderij, maar later niet meer. In 1992 wordt het Rien Poortvliet Museum opgericht, tegenwoordig gevestigd op het eiland Tiengemeten.

Rien Poortvliet zag zichzelf als ‘tekenend verhalenverteller’. Dieren, natuur en het boerenleven waren zijn favoriete onderwerpen. Ook op de Veluwe heeft hij schetsen en schilderijen van edelherten, reeën en wilde zwijnen gemaakt. Het wordt een bijzondere tentoonstelling om juist met kinderen en kleinkinderen te beleven. Natuurlijk zijn de kabouters er ook!

Rien Poortvliet, Vos in de sneeuw

Rien Poortvliet, herten in het bos