Noord-Veluws Museum trekt in 2019 33.000 bezoekers!!

De laatste dag van 2019 is een mooi moment om terug te blikken, zeker als daar aanleiding voor is. En die is er zeker.

Het Noord-Veluws Museum in Nunspeet heeft het afgelopen jaar namelijk meer dan voortreffelijk gedaan. In het lustrumjaar 2019, het vijfjarig bestaan werd op 1 november 2019 gevierd, bezochten meer dan 33.000 bezoekers het museum. Dat waren er 6.000 meer dan in 2018.

Noord-Veluws MuseumTwee belangwekkende tentoonstellingen waren hiervoor verantwoordelijk, nl. Marjolein Bastin Tekenen is ademen, goed voor 26.000 bezoekers en Arthur Briët Rembrandt van de Veluwe, goed voor 16.000 bezoekers. Deze twee tentoonstellingen vonden plaats tussen eind september 2018 en eind september 2019.

Voor het Noord-Veluws Museum, een nog jong en relatief klein museum, zijn dit soort bezoekersaantallen natuurlijk erg belangrijk, maar qua waardering bij de bezoekers scoort het museum ook hoog. En bij die waardering gaat het om de kwaliteit en professionaliteit van de tentoonstellingen, de uitstekende belichting, de uitstraling van en de sfeer in het museum, de goed gesorteerde museumwinkel en de onmisbare groep van zeer gemotiveerde vrijwilligers, die het museum als ware ambassadeurs vertegenwoordigen.

Ook voor de gemeente Nunspeet is het Noord-Veluws Museum een belangrijke economische pijler, omdat de Nunspeetse middenstand, inclusief de horeca, wel vaart bij de grote bezoekersaantallen van het museum. En de inmiddels landelijke bekendheid van het Noord-Veluws Museum heeft ook z’n positieve weerslag op groot Nunspeet in de belangrijke toeristische rol van ‘Poort naar de Veluwe’.

Kortom, het Noord-Veluws Museum is ook in 2020 het bezoeken alleszins waard.

Dat kan tot en met 15 maart 2020 bij de actuele tentoonstelling Pictura Veluvensis, het Veluwse landschap in beeld, een samenwerkingsverband met collega Museum Veluwzoom in het fraaie Kasteel Doorwerth, nabij Renkum.

De ‘Pictura Veluvensis’ expositie wordt vanaf 24 maart 2020 gevolgd door de indringende tentoonstelling Vermoorde kunst werk van joodse kunstenaars’. Ook hier wordt er samengewerkt met een collega museum. In dit geval Museum Sjoel in Elburg.

En de laatste grote tentoonstelling in 2020 is gewijd aan ‘Frans Huysmans en de Bergense School’, die te zien zal zijn vanaf 26 september 2020 tot medio maart 2021.

Tussendoor herbergt het auditorium van het museum een bijzondere expositie, waarbij drie vrouwelijke kunstenaars, tevens kunstvriendinnen centraal staan, Blanche Douglas Hamilton, Ima van Eysinga en Chrisje van der Willigen. Te zien vanaf 15 februari tot en met 1 juni 2020.