Museum Concert Christianne Stotijn en ‘Friends’

Christianne Stotijn en ‘friends’ Christianne Stotijn en ‘friends’ Vrijdagavond 7 december was er weer een uitverkocht museumconcert. Tegen de sfeervolle achtergrond met aquarellen van Marjolein Bastin was er een optreden van de vermaarde mezzosopraan Christianne Stotijn en vier van haar ‘friends’. Haar vrienden vormen een strijkkwartet, bestaande uit 2 violisten, een altviolist en een cellist.

Zij zorgden voor een winters stemmige opening met een elegie (klaagzang) van de Italiaanse componist Giacomo Puccini. Tot aan de pauze bleef het Italiaans. Met een lied, een door Ottorino Respighi op muziek gezet gedicht ‘Il Tramonto’ (De zonsopgang). Mezzosopraan Christianne Stotijn leidde alle door haar gezongen stukken in met een uitleg van de tekst en achtergrond.

Christianne Stotijn en ‘friends’Na de pauze ging het strijkkwartet (precies twee dagen na de sterfdag van Wolfgang Amadeus Mozart!) voortvarend verder met een divertimento (een ontspannend stukje muziek) van de grote Mozart.

En daarna werd het geheel en al Russisch. Prachtige liederen, sommige oorspronkelijk Russisch, andere van Heine en Goethe in het Russisch vertaald, en op muziek gezet door niemand minder dan Tsjaikovski. Een muziekavond van hoog niveau!