Blauwe Gerrit Noord-Veluws Museum

Kinderexpositie ‘Blauwe Gerrit en het mysterie van de verdwenen schapen’

Speciaal voor kinderen is in het Noord-Veluws Museum de expositie van het tweede kinderboek over Blauwe Gerrit te zien. Voor leerlingen van groep 1 t/m 8 is dit een unieke kans om deel te nemen aan educatieve activiteiten samen met de makers van het boek. Een Veluws volksverhaal, kunst en Veluwse natuur vormen de ingrediënten van een fantasierijk uitstapje.

Wie is Blauwe Gerrit?

Blauwe Gerrit Noord-Veluws MuseumBlauwe Gerrit is een figuurtje uit de oude volksverhalen van de Veluwe. Het verhaal gaat dat deze oude Germaanse bosgeest als een blauw lichtje tussen de bomen en struiken van het Veluwse bos danste. Op verlaten plekken sprong hij wandelaars op de schouders en maakte hij zich steeds zwaarder zodat zij uitgeput waren wanneer ze uiteindelijk de bewoonde wereld weer bereikten. Hij hielp echter ook bewoners van de Veluwe die in de problemen zaten. Kreeg bijvoorbeeld een molenaar zijn graan niet op tijd gemalen of een boer zijn oogst niet op tijd binnen, dan gebeurde het wel dat Gerrit ‘s nachts stiekem het overgebleven werk voor hen afmaakte.

Over het kinderboek

Een drietal Veluwenaren vindt het erg jammer dat de oude volksverhalen zoals die van Blauwe Gerrit nog maar weinig verteld worden en daardoor verloren dreigen te gaan voor de Nederlandse jeugd. Ook vinden zij het fantastisch om ouders en kinderen te stimuleren om te genieten van de prachtige Veluwse natuurgebieden. Zo is in 2015 het idee voor het eerste prentenboek Blauwe Gerrit en de Witte Wieven ontstaan. En in april 2017 komt het tweede boek uit, Blauwe Gerrit en het mysterie van de verdwenen schapen , een sprookje van Veluwse bodem. Met Blauwe Gerrit kunnen kinderen de natuur in en zich wanen in een sprookjeswereld midden in ons eigen kleine kikkerlandje.

Drie kunstvormen

Blauwe Gerrit Noord-Veluws MuseumDe prenten van de Blauwe Gerrit boeken komen op unieke wijze tot stand: drie kunstvormen komen hierin samen. Een combinatie van natuurfotografie, potloodtekeningen en digitale beeldbewerking zorgen ervoor dat de schitterende natuur van de Veluwe een belangrijke rol heeft in het boek.

Educatieve activiteiten

Voor de groepen 1 t/m 4: Horen, kijken en doen is een workshop met een kleine interactieve voorstelling door Miepje Eikenblad , een personage ontwikkeld door de makers van het boek.

Voor de groepen 5 en 6: Wandel met de makers samen door het prentenboek! is een workshop met Sjarenka Bognar, de schrijfster van ‘Blauwe Gerrit’.

Voor de groepen 7 en 8: Verzin, ontwerp en teken een eigen personage is een workshop door de makers van het boek, waar de leerlingen leren een illustratie te maken geïnspireerd door de Veluwse natuur.

Meer informatie over de workshops op www.noord-veluws-museum.nl/educatie/

Over de uitgever

Blauwe Gerrit Productions is een samenwerkingsverband tussen grafisch ontwerper Sander Goudzwaard, tekenaar Chuck van Loenen en schrijfster en fotografe Sjarenka Bognar. De boeken die onder het Blauwe Gerrit label uit worden gebracht zijn streekproducten. Blauwe Gerrit Productions werkt zoveel mogelijk samen met Veluwse bedrijven.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]