Licht op landschap – kunstenaarskolonies in België

Kunstenaarskolonies in België

Noord-Veluws Museum, 10 maart t/m 3 juni 2018

 

Alphonse Asselbergs_Printemps Brabant_ Lente in Brabant_ca 1880-1885_Olieverf 80x100 cm (Coll Barat-Venker)

Alphonse Asselbergs Printemps Brabant Lente in Brabant ca 1880-1885 Olieverf 80×100 cm (Coll Barat-Venker)

België is als buurland een geliefde vakantiebestemming voor een wandelvakantie in de Ardennen of een hotel aan de kust. Minder bekend is dat in 19e-eeuws België veel kunstenaars actief waren in kunstenaarskolonies. Het Noord-Veluws Museum, waar men de schilderijen van de kunstenaarskolonie rond Nunspeet kan bewonderen, biedt in de komende tentoonstelling een uitgebreide verkenning van de kunstenaarskolonies in België.

De bezoeker maakt een tocht door het gevarieerde landschap van België aan de hand van diverse kunstenaarskolonies. Vanuit Anseremme in de Ardennen naar het Zoniënwoud bij Tervuren, naar de heide rond Kalmthout en de Limburgse Kempen met zijn moerassen rond Genk, om via het weidse rivierenlandschap van Schelde en Dender van Dendermonde af te dalen naar de kust waar Knokke en Heist liggen. De tentoonstelling geeft een unieke kans om de Belgische realisten en impressionisten, zoals Hippolyte Boulenger, Joseph Coosemans, Alphonse Asselbergs, Louis Dubois, Isidore Verheyden, Theodore Baron, Lucien Frank en Guillaume Vogels in Nederland te kunnen (her)ontdekken.

Het Noord-Veluws Museum laat een prachtige selectie zien van bijzondere werken uit de privécollectie Barat-Venker, beheerd door Bruno Barat, kunsthistoricus en galeriehouder. De tentoonstelling toont het eigen karakter van de verschillende kunstenaarskolonies, die in de tweede helft van de 19e eeuw zo’n enorme invloed op het Europese kunstleven hebben uitgeoefend.

Victor Fontaine (1837-1884), Twee schilders aan het werk_Olieverf op paneel 45,5 x 47,8 cm (Coll. Barat-Venker)

Victor Fontaine (1837-1884), Twee schilders aan het werk Olieverf op paneel 45,5 x 47,8 cm (Coll. Barat-Venker)

De kunstenaarskolonie is een 19e-eeuws verschijnsel dat zich vanuit Barbizon bij Parijs in Frankrijk over heel Europa verspreidde. Deze oorden speelden een grote rol in de toenmalige avant-garde van realisten. De kunstenaars verzetten zich tegen de ouderwetse historieschilderkunst en streefden naar de weergave van het ‘natuurlijke’ licht. Zij trokken de vrije natuur in om er te schetsen en ‘en plein air’ te schilderen. Er ontwikkelde zich een totaal nieuwe opvatting over het schilderen. In de jaren 1870-1880 zien we de overgang naar het impressionisme, waarbij de wisselende lichtschakeringen in losse toetsen op het doek werden vastgelegd.

 

Kijk hier voor de Lezing over Barbizon, de kunstenaarskolonie bij Parijs op 28 maart 2018.

Kijk hier voor de Lezing Genck, station d’artistes (1840-1940) op 25 april 2018.